Koululaisten pyöräilyä ja muita aktiivisia liikuntamuotoja on Suomessa tutkittu useassa tutkimuksessa, kuten Fiksusti kouluun -ohjelmassa ja LIITU-tutkimuksessa. Myös viimeisimmän Henkilöliikennetutkimuksen (HLT 2016) aineisto sisältää tietoja koululaisen kulkumuodoista eri puolella Suomea.
SYKE:n erikoistutkija Emilia Suomalainen ja Fiksusti kouluun -ohjelman asiantuntija Joonas Niemi ovat kirjoittaneet Ilmastotuuppaus-hankkeelle blogitekstin, jossa he analysoivat henkilöliikennetutkimuksen aineistoa peruskoululaisten koulumatkojen ja etenkin pyöräilyn osalta.
Johtopäätöksiä ovat muun muassa:
- Pyöräilyn suhteellinen määrä kasvaa kellomaisella käyrällä noin 2–3 kilometrin koulumatkoihin asti, jonka jälkeen pyöräilyn määrä laskee lähes olemattomiin kymmenen kilometrin tienoilla.
- Pyöräilyn määrä riippuu merkittävästi vuodenajasta, sillä pyöräilyn määrä laskee talvisin merkittävästi.
- Tytöt kävelevät ja käyttävät moottoriajoneuvoja poikia enemmän, mutta pyöräilevät selkeästi vähemmän.