BLOGI: Pyörän tarkastus ja huolto talvea varten

Millainen huolto pyörälle pitäisi syksyllä tehdä, jotta se palvelisi hyvin myös talvella?

Haastattelimme lappeenrantalaisen Pyöräliike Varustamon huoltomestari Pasi Rautiota.

Terve Pasi! Olet pyörän huoltamisen asiantuntija sekä aktiivinen talvipyöräilijä. Mitä mieltä olet, tarvitseeko pyörä erityisen syyshuollon ennen talvea? 

Jos pyörä on uusi tai pyörälle on tehty hyvin huoltoja, niin ei välttämättä tarvitse. Jos pyörä on useita vuosia vanha eikä huoltoja ole säännöllisesti tehty, niin huolto on erittäin suositeltavaa. Muuten riskinä on, että pyörä jäätyy talvella. Vaijerit jäätyvät kuoriin kiinni, vaihteet eivät toimi ja mikä pahinta, jarrutkin voivat reistata. Hydraulisissa jarrut ovat poikkeus, niitä on vaikea saada jäätymään.

Varsinainen ongelma on lika. Lika kerää kosteutta ja jäätyy pakkasella. Varsinkin nollan ympärillä sahaava sateinen sää aiheuttaa monesti ongelmia. Mitä puhtaampi pyörä on, sitä varmemmin se toimii myös pakkasella.

Miten voi tarkastaa, onko pyörä huollon tarpeessa?

Pyörän kuntoa tulisi toki tarkkailla aina muutenkin. Lapset eivät usein muista kertoa siitä, että pyörässä on jotain vialla eivätkä he myöskään välttämättä osaa tulkita, että pyörässä on orastavia vikoja. 

Ihan perustarkastuksena toimii, että katsastaa pyörän puhtauden. Jos pyörä on hyvin likainen, ketju ruosteinen ja rataspakka kovasti töhnäinen, voi ennustaa, että jäätymisongelmia tulee talvella. Silloin likaa ja kosteutta on varmuudella myös vaijerin kuorissa ja muissa pienissä koloissa.

Mitkä ovat tärkeimmät huoltotoimet, joilla estetään pyörän jäätyminen talvella?

Yleinen puhdistaminen pitää tehdä aina ensimmäisenä. Jarrut ja vaihteet jäätyvät yleisimmin siksi, että vaijerikuorien sisällä on kosteutta ja likaa joka jäätyy. Tällöin vaijerit otetaan pois kuorista, putsataan ja öljytään erityisellä öljyllä. Joskus on helpointa vain vaihtaa vaijerit ja kuoret uusiin. Napavaihteisissa pyörissä navan avaaminen, osien uittaminen öljyssä, rasvaus ja uudelleen kokoaminen ovat varmin keino poistaa jäätymisongelmat. Pyörän lukon voitelu ehkäiseen lukon jäätymistä.

Mitä näistä huoltotoimista voi tehdä itse ja mitkä kannattaa teettää pyörähuollossa?

Lukon voitelu hyvällä lukkoöljyllä on helppoa tehdä itse. Kannattaa kuitenkin hankkia oikeaa öljyä, yleisvoiteluaineet voivat vain pahentaa ongelmaa. 

Joissain tapauksissa vaijerien puhdistaminen ja öljyäminen on melko helppoa ja sen voi tehdä myös itse. Usein kuitenkin vaijerikuorien ujuttaminen rungon sisään ja vaihteiden sekä jarrujen säätäminen vaatii taitoa, joten homma on paras teettää huoltoliikkeessä. Jos vaijereissa näkyy ruostetta tai ne ovat rispautuneet, on ne vaihdettava ja se hoituu huollossa helposti.

Jos pyörä on jo jäässä, niin vie pyörä lämpimään ja yritä saada sulaksi ja kuivaksi. Vain kuivuminen takaa jäätymisongelman poistumisen mutta jos likaa on paljon, jää kosteutta usein väkisin pieniin koloihin ja rakoihin. Öljyn suihkiminen pyörän osille ilman tarkkaa tietoa siitä mitä on tekemässä, ei kannata.

Pyörän syyshuollon teettäminen osaavassa huoltoliikkeessä ei ole kallista ja sillä saa hyvin toimivan fillarin koko talveksi.

Kerro omat suosikkivarusteesi talven koulu- tai työmatkapyöräilylle?

Kypärä, nastarenkaat ja valot ovat perusasioita, jotka tulee kunnossa. Sopivan lämmin pukeutuminen on tietysti myös tärkeää. Omat suosikkituotteeni ovat tuulta pitävä kypärän alla pidettävä päähine ja pyöräilyyn suunnitellut lobster-malliset käsineet.

Matti Pesu
Kirjoittaja on lappeenrantalainen pyöräilyaktiivi ja Suomen Pyöräilynohjaajat ry:n puheenjohtaja

Voit keskustella blogitekstistä Twitterissä aihetunnisteella #fiksustikouluun