Fiksusti kouluun -asiantuntijoilta kysytään silloin tällöin, mihin kunta sitoutuu lähtiessään mukaan tietopajoihin. Kiinnostusta on herättänyt muun muassa, mitkä ovat tarvittavat resurssit. Resurssien konkretisoimisen lisäksi tuomme esiin tässä artikkelissa, miten kunnat ovat kokeneet vuoden mittaisen tietopajatyöskentelyn.
Tietopajatyöskentelyyn tarvittavat kunnan resurssit
Taloudellisia resursseja Fiksusti kouluun -toimintaan ei tarvitse varata, sillä osallistuminen on maksutonta.
Aikaa tietopajoihin kuluu sovittujen tapaamisten verran. Tietopajassa on vuoden aikana kuusi reilun tunnin (6 x 1h 15min) etätapaamista, johon suosittelemme kaikkien kunnan Fiksusti kouluun -tiimiläisten osallistuvan. Kuntien sisäisten tiimien on helpompi ja nopeampi päästä suunnittelussa eteenpäin, kun kaikilla on samat taustatiedot tietopajan tapaamisista. Näin muita tiimiläisiä ei tarvitse kokousten aluksi perehdyttää aiheiseen ja kertoa esimerkeistä, joita tietopajassa on esitelty.
Lisäksi vapaaehtoisten kartoitusten toteuttamiseen kuluu aikaa. Kävellen ja pyöräillen (KäPytellen) kouluun -lomakkeen täyttöön hurahtaa tiimiltä noin 15 min, ja huoltaja- ja oppilaskyselyn lähettäminen vaatii aikaa Wilma-viestin lähettämisen verran. Olosuhdekartoituksen tekemiseen menee noin 1h / koulu, sillä olosuhteita arvioidaan maastokäynnillä. Vaakakupissa hyötypuolella on se, että kartoitukset tehtyään tiimit saavat koulukohtaiset raportit tuloksista, joita voi hyödyntää suunnittelun pohjana. Koulumatkaliikkumisen edistämisessä kun on olemassa yleisiä ja hyväksi havaittuja toimintamalleja, mutta ratkaisut tulee räätälöidä koulukohtaisesti, sillä kaikki mallit eivät sovi kaikille.
Aikaresurssin tarve kasvaa valittujen kohteiden perusteella
Kunta voi valita, kuinka monen varhaiskasvatusyksikön, koulun tai oppilaitoksen tilannetta haluaa tarkastella kerrallaan. Jotkut lähtevät liikkeelle yhdellä koululla, toiset ottavat tarkasteluun kaikki kerralla, suurin osa jotain siltä väliltä. Kunnan sisäisiä palavereita on hyvä olla yhdestä kolmeen tietopajan aikana, jotta tiimit voivat keskustella esim. kyselyjen ja kartoitusten tuloksista sekä ideoida toimenpiteitä, joihin halutaan ryhtyä. Tiimi voi päättää miten tapaamisensa järjestävät: kasvokkain tai vaikka etäpalavereina. Fiksusti kouluun -asiantuntijat pitävät kunnan kanssa vähintään yhden ”kuntakohtaisen etäpalaverin”, jossa sparrailevat ideoita yhdessä kunnan edustajien kanssa.
Tietopajaan osallistuneista kunnista kerrotaan, että hyödyt ovat olleet menetettyjä aikaresursseja huomattavasti suuremmat.
Kuntien kokemuksia kuullaan Fiksusti kouluun –ohjelmassa
Fiksusti kouluun kerää kuntien näkemyksiä ja palautetta toiminnastaan monin eri tavoin: Vuosittain palautekyselyllä, keskusteluin sekä tietopajan keskivaiheilla järjestettyjen kuntakohtaisten keskustelujen avulla. Suurin osa palautteesta on positiivista ja sen viesti on selvä: On kunnan sitoutumisen aste minkälainen tahansa, tietopajasta on hyötyä.
Palautteen mukaan kokonaisarvosana tietopajan vaikuttavuudesta on kiitettävä
Vuoden 2025 palautteen mukaan kokonaisarvosana kouluasteikolla (4-10) oli kiitettävä: Yleisin vastaus oli 9! Sanallisissa arvioinneissa osallistumisen parhaista puolista korostuivat teemat tiedon lisääntymisestä, konkreettiset vinkit ja poikkihallinnollisen yhteistyön lisääntymisestä, joista viimeinen onkin yksi Fiksusti kouluun -työskentelyn päätavoite.
Poikkihallinnollisuus Fiksusti kouluun -menestystekijänä
Poikkihallinnollinen yhteistyö on oikeastaan sekä tavoite että Fiksusti kouluun -tietopajoihin osallistumisen edellytys. Jo ilmoittautumisvaiheessa kuntaa pyydetään kokoamaan Fiksusti kouluun -tiimi, johon mahdollisuuksien mukaan suositellaan nimeämään edustajat kasvatus- ja opetusyksiköistä (esimerkiksi rehtori), yksikön piha-alueesta ja kunnossapidosta, liikennesuunnittelusta ja liikuntapalveluista. Parhaimmillaan mukana tiimissä on myös esimerkiksi kouluterveydenhuoltoa ja kunnan strategiasta vastaavia. Tässäkin on tärkeää huomata, että tiimin kokoonpanosta päättää kunta täysin itse.
Lisätietoja: Hyödynnä tietopaja
Tietopajasta, sen aikataulusta ja ilmoittautuminen vuoden 2026 tietopajaan
Kunnilta kuultua:
“On äärettömän mielenkiintoista saada kohtaamisia ’kollegoiden’ kanssa ja päästä asian ytimeen keskustellen. Ne jäävät mieleen – toisen kokemuksen ja kertoman perusteena, ja hyvien ideoiden ja huomioiden esille tuojana käytännön työstä.”
“Koen että tapaaminen oli hyödyllinen, koska osallistujaporukkaamme kunnasta oli niin monialainen. Sain uutta tietoa sekä kunnan toiminnasta että yleisesti koulumatkaliikkumisen kehittämisestä.”
“Suuntaviivoja tulevaan kyselyistä, taustatietoa asiantuntija tasolla, perusteluita ja näkemyksiä tuleviin investointeihin. Vaikuttavuuden ymmärtäminen kulttuurimuutoksessa koskien koulumatkaliikkumista.”
“Säännölliset tapaamiset ”pakottivat” aina palaamaan asiaan, ettei hautaudu muiden töiden alle.”
“Oman kunnan työpajatapaaminen FK -asiantuntijoiden kanssa oli meille todella hyödyllinen.”